صفحه اصلی » خبرهای روز فداغ » تونل بالنگستان : شروعی دوباره

تونل بالنگستان : شروعی دوباره

پس از یک سال و اندی توقف در اجرای طرح عملیاتی احداث تونل بالنگستان و راه‌های طرفین مسیر واقع در محور ارد – فداغ ، پیگیری ها برای شروع دوباره عمليات اجرايي این پروژه افزایش یافته است.

مهندس سلمان مهرابی ریاست محترم اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش در گفتگو با خبرنگار فداغ می گوید : قرارداد عمليات اجرايي تونل بالنگستان و راههاي دسترسي طرفين آن در ۲۰ آذرماه سال ۱۳۸۹ با شركت كران دريا منعقد گرديد و مهندسين مشاور پاسار، مشاور اين طرح مي باشد.
مدت پيمان اين پروژه ٣٦ ماه تعيين گريده بود،اما تاکنون  ۱۵ درصدپيشرفت فیزيكي داشته است..

در سایت شرکت کران دریان اطلاعات كلي این پروژه بدین شرح ذکر شده است :

موقعيت : استان فارس  –  شهرستان گراش– محور ارد به فداغ

كارفرما : اداره كل راه و شهرسازی لارستان

مشاور : مهندسين مشاور پايداري سازه و راه (پاسار)

پيمانكار : شركت كران دريا

مدت اجرا : 36 ماه

تاريخ قرارداد :  20 /09 / 89

مبلغ اوليه :    135،104،890،061  ریال

اطلاعات فني :

احداث مسیر : 062 + 5  کیلومتر

احداث آبرو 2 متری :  5 دستگاه

احداث آبرو 4 متری :  1 دستگاه

احداث آبرو 6 متری :  1 دستگاه

احداث تونل :  835  متر

خاكبرداري : 760،000  مترمکعب

خاكريزي : 187،000  مترمکعب

حفاری تونل : 878،100  مترمكعب

حفاري و نصب ميل مهار ناتنيده تونل :  10،200  مترطول

قالب بندي :  13،445  مترمربع

قالب بندي بتن پوششي تونل : 15،423  مترمربع

آرماتور بندي : 1،596،000  كيلوگرم

مش بندي داخل تونل : 170،000  كيلوگرم

بتن درجا : 19،219  مترمكعب

بتن پاشي : 189،000  مترمربع

كارهاي فولادي سنگين : 466،250  كيلوگرم

اساس و زير اساس : 24،664  مترمكعب

آسفالت :   911،885  مترمربع

مهندس مهرابی در خصوص عمليات اجرايي احداث تونل بالنگستان گفت : این پروژه که در سال 1390 شروع به کار کرده بود ؛ با گذشت یک سال تنها  15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مدتي است كه این پروژه متوقف گردیده است.
او در خصوص بودجه مورد نیاز این پروژه می گوید : تاکنون حدود 28 میلیارد ریال اعتبار جذب و هزينه شده است و حدود 500 میلیون ریال از مطالبات پیمانکار و مشاور باقي مانده است که البته با توجه به شرایط فعلی اتمام اين پروژه به بودجه اي بيش از 300 میلیارد ریالی نیاز است.

مهرابی می‌گوید با پیگیری هاي آقاي مهندس نصر اميد به تخصيص و جذب اعتبارات بيش از پيش است. او در مورد امیدواری برای دریافت باقی مانده بودجه می‌گوید: «این مساله تابع شرایط عمومی کشور است.»
مهرابی در پاسخ به خبرنگار فداغ مبني بر اينكه چرا این پروژه بیش از یک سال است که متوقف شده افزود : علت اصلی توقف در اجرای طرح احداث تونل بالنگستان درخواست خاتمه پیمان توسط پیمانکار این پروژه بوده  که با بررسي شرايط و وفق مقررات اين كار به منظور امكان انعقاد قرار داد جديد با پيمانكار ذيصلاح و توانمند صورت پذيرفت.
او در خصوص همکاری های انجام شده گفت : از مردم ، مسئولین دهستان، بخش، شهرستان ، اداره كل راه و شهرسازی لارستان و در رأس آن مدیر کل محترم جناب مهندس نصر كه حامي و پیگیر بوده اند و در این راه تلاش های مضاعفی را انجام داده اند ؛ تقدیر و تشکر می نمائیم.
هم اکنون نیز برای شروع این پروژه متوقف شده و تخصیص اعتبارات بیشتر ، پیگیری ها و رایزنی ها از طرق مختلفي در حال انجام است.
شورای اسلامی فداغ نیز به فداغ آنلاین سایت خبری و مردمی فداغ خبر از جلسه‌ ۳۰ شهریور ۹۲ برای ادامه احداث تونل بالنگستان در بیرم داده بود که در این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داد امسال ۱.۶ میلیارد اعتبار به اين طرح اختصاص يابد.

در جلسه ای که با حضور احمد جباری نماینده پارسیان ، لنگه و بستک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس، مهندس نصر مدیر کل راه و شهرسازی لارستان، حاج احمد راستی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان به همراه اعضای شورای اسلامی بیرم و همایون جهان پناه از شورای اسلامی فداغ در بیرم تشکیل شد ، در مورد عملیات اجرائی و ادامه ساخت تونل بالنگستان نیز صحبت و مذاکره شد.
طی تماس تلفنی با مهندس احمد صادقی معاون محترم وزیر راه و شهرسازی برای همکاری در ادامه ساخت تونل بالنگستان قول مساعد داد. طبق اعلام جباری بودجه سال ۹۲ جهت کار تونل بالنگستان مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون تومان مصوب شده است و در مبحث بودجه ساخت تونل ، از مبلغ ذکر شده سابقاً ۳۲ میلیون تومان وصول شده است که مقرر گرديد پس از شروع مجدد مبلغ پانصد میلیون تومان واریز شود.
قابل ذکر است ؛ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، دکتر احمدی استاندار محترم فارس و مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان گراش ، از پروژه نیمه تمام تونل بالنگستان بازديد نمودند.
مردم فداغ نیز در اين سفر از استاندار محترم خواستار پیگیری جهت ادامه یافتن عملیات اجرایی این تونل نیمه تمام شدند که استاندار نیز  وعده همکاری و پیگیری این پروژه را در اسرع وقت به مردم فداغ دادند.

تونل بالنگستان در مسیر ارد – فداغ قرار دارد و این مسیر در ادامه به بیرم، لامرد و پارسیان منتهی می‌شود. با احداث تونل بالنگستان گردنه بالنگستان که یکی از مرتفع‌ترین و صعب العبور ترين گردنه‌های منطقه است از مسیر خارج می‌شود.

 

تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (7) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (10) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (3) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (6) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (2) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (8) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (11) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (1) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (9) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (4) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (5) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (12) تونل بالنگستان فداغ و شروعی دوباره (13)

این مطالب را نیز ببینید!

تودیع و معارفه فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام خامنه ای فداغ

مراسم تودیع و معارفه فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام خامنه ای فداغ فردا برگزار می ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You can add images to your comment by clicking here.